نماد اعتماد

Raid سرور اچ پی

RAID (یا رید) مخفف عبارت Redundant Array of Independent Disks (آرایه افزونه دیسک‌های مستقل) بوده و به طور خلاصه روشی برای ذخیره‌سازی و یا تکثیر داده‌های مشابه در مکان‌های مختلفی بر روی یک سیستم می‌باشد.

Raid سرور اچ پی

در این روش، داد‌ها بر روی چندین هارد‌ دیسک (HDD) یا درایوهای‌ حالت جامد (SSD) ذخیره می‌شوند و هدف آن افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و محافظت از داده‌ها در صورت خرابی درایو اصلی می‌باشد. RAID دارای سطوح مختلفی بوده و هدف تمام آنها ایجاد افزونگی (Redundancy) نیست.

فناوری ذخیره‌سازی RAID همچنین باعث افزایش امنیت داده‌ها و عملیات I/O (ورودی و خروجی) می‌شود اما بازهم نمی‌توانیم‌ رید را یک فناوری بی‌نقص بدانیم و داده‌ها ممکن است در هنگام استفاده از آن از بین بروند. بنابراین با وجود RAID بازهم باید داده‌های خود را در درایو فیزیکی دیگری ذخیره کنید و از آنها یک نسخه پشتیبان بگیرید.

انواع مختلف Raid سرور اچ پی کدامند؟

برای درک مفاهیم رید سرور اچ پی در فضای ذخیره سازی، ضروری است که انواع آن را بررسی کنید.

انواع مختلف Raid سرور اچ پی

انواع رید سرور  به شرح ذیل می‌باشد:

  • RAID 0 (stripping)
  • RAID 1 (mirroring)
  • RAID 5 or 6 (stripping and RAID parity)
  • RAID 10 (stripping and mirroring)

و همه این انواع از نظر تعداد درایوهای مورد نیاز متفاوت هستند و انتخاب آنها به نیاز شما به سرعت و قابلیت اطمینان داده بستگی دارد.

قیمت سرور DL380 Gen10

RAID سخت افزاری

رید سخت افزاری سرور اچ پی  به آرایه‌ای از دیسک‌های مستقل اشاره دارد که در آن پردازش روی مادربرد انجام می‌شود. در این حالت اجرای RAID با کمک کنترلرهای تخصصی در سرورها انجام می‌شود. زیرسیستم در اینجا مستقل از میزبان مدیریت می‌شود.

رید نرم افزاری

رید نرم افزار شامل سطوح مختلف در کد دستگاه بلوک است. در این حالت پردازش به صورت داخلی روی سرور انجام می‌شود. در این نوع، os-based faculties برای کار بر روی سرویس‌های RAID و ارائه آن‌ها استفاده می‌شوند. به دلیل واحدهای پردازشی با کارایی بالا، RAID نرم افزاری اغلب توسط کاربران ترجیح داده می‌شود.

کدام سطوح از Raid سرور اچ پی محبوب‌ترین در بازار هستند؟

در حالی که هر سطح RAID مزایای منحصر به فرد خود و همچنین معایب خاصی را ارائه می‌دهد، RAID 5 بالاترین امتیاز RAID را به دست می‌آورد که ترجیح داده شده‌ترین و ایمن‌ترین در بازار است. ویژگی‌های RAID 5 مانند ذخیره‌سازی بهینه به همراه بازدهی بالا، آن را در بین کاربران سرور محبوب می‌کند.

Raid 0

که به عنوان سطح Stripping شناخته می‌شود، در اینجا می‌توان هر تعداد دیسک را برداشت و آن‌ها را با هم ادغام کرد.انواع مختلف Raid سرور اچ پی حجم زیادی از درایوها ایجاد می‌شود که سرعت و ظرفیت را افزایش می‌دهد. معمولاً RAID 0 برای کش استفاده می‌شود، اما نه در مواردی که قابلیت اطمینان داده‌ها مهم است.

Raid 1

RAID 1 به اصطلاح Mirroring نامیده می‌شود و در اینجا داده‌ها همانطور که در چندین درایو آرایه هستند کپی می‌شوند. یک جفت دیسک یکسان در سناریوی RAID 1 استفاده می‌شود و این سطح قادر به تنظیمات پیچیده است. مزیت داشتن دو دیسک افزایش قابلیت اطمینان داده‌ها در صورت خرابی یک دیسک است.

سطوح RAID به صورت عددی بیان می‌شوند (مانند RAID 0 و RAID 5) و هر یک از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند اما در مجموع تمام آنها باعث بهبود عملکرد و افزایش تحمل خطا (و یا ترکیبی از هر دو) می‌شوند.

Raid 5

همانطور که قبلا ذکر شد، این یکی محبوب‌ترین سطح در بازار است. حداقل 3 درایو در اینجا مورد نیاز است. داده‌ها حذف می‌شوند و اطلاعات برابری در چندین دیسک توزیع می‌شود. RAID 5 به یک کنترلر سخت افزاری اختصاصی نیاز دارد و در افزایش عملکرد خواندن مفید است.

پیچ خوردگی در زنجیره تامین سرور HP

Raid 6

مشابه RAID 5، RAID 6 نیز سطحی از حذف و توزیع برابری RAID است.انواع مختلف Raid سرور اچ پی در این سطح برابری دوگانه، حداقل به 4 درایو نیاز است. این گزینه برای وب سرورهای استاندارد همراه با محیط‌های IT همه منظوره ترجیح داده می‌شود. این سطح نیز به یک کنترلر سخت افزاری اختصاصی نیاز دارد.

Raid 10

مشابه RAID 6، این سطح نیز به حداقل 4 درایو نیاز دارد. RAID 10 اساساً ترکیبی از mirroring و stripping است. RAID 1 و RAID 0. یعنی شما می‌توانید با این سطح به سرعت و همچنین افزونگی دست یابید. این سطح به دلیل ویژگی‌های دوگانه آن توسط کارشناسان فنی توصیه می‌شود.