نماد اعتماد

Software-Defined Networking یا SDN

شبکه های نرم افزاری تعریف شده (SDN) چیست؟

شبکه های تعریف شده نرم افزاری (SDN) دسته ای از فناوری ها هستند که مدیریت شبکه را از طریق نرم افزار ممکن می سازند. فناوری SDN مدیران فناوری اطلاعات را قادر می سازد تا شبکه های خود را با استفاده از یک برنامه نرم افزاری پیکربندی کنند. نرم افزار SDN قابل همکاری است، به این معنی که باید بتواند با هر روتر یا سوئیچ کار کند، مهم نیست کدام فروشنده آن را ساخته است.

SDN کنترل چیست؟

از نظر فنی، SDN با جداسازی صفحه کنترل از صفحه داده ممکن می شود. "SDN" یک اصطلاح شبکه ای است که به مفهومی انتزاعی از محل وقوع فرآیندهای شبکه اشاره دارد. صفحه کنترل به فرآیندهای شبکه ای اشاره دارد که ترافیک شبکه را هدایت می کند، در حالی که صفحه داده، داده های واقعی است که شبکه را طی می کند. صفحه کنترل این کار را با ایجاد مسیرهای شبکه و برقراری ارتباط بین پروتکل هایی که باید مورد استفاده قرار گیرند، انجام می دهد.

خرید سرور تاور بیشتر مطالعه کنید.

SDN کنترلی را مانند گروهی از چراغ‌های توقف که در تقاطع‌های یک شهر کار می‌کنند، در نظر بگیرید. در این میان هواپیمای دیتا بیشتر شبیه خودروهایی است که در جاده ها حرکت می کنند، در تقاطع ها توقف می کنند و از چراغ های ایست اطاعت می کنند.

در تنظیمات شبکه که فقط از سخت افزار فیزیکی استفاده می کنند، هر روتر یا سوئیچ جداگانه باید به تنهایی پیکربندی شود. صفحه کنترل به شدت با صفحه داده و با سخت افزار شبکه زیرین در هم تنیده است. با SDN، صفحه کنترل از صفحه داده و سخت افزار واقعی جدا می شود و پیکربندی صفحه کنترل را از یک مکان مرکزی امکان پذیر می کند.

توپولوژی شبکه چیست؟

"توپولوژی شبکه" اصطلاحی است که به نحوه جریان داده ها در یک شبکه اشاره دارد. صفحه کنترل توپولوژی شبکه را ایجاد و تغییر می دهد. باز هم به چراغ های توقفی که در تقاطع های یک شهر کار می کنند فکر کنید. توپولوژی شبکه مانند چیدمان جاده ها و مقاصد مختلف در شهر است که مسیرهای شبکه مانند جاده ها و دستگاه های محاسباتی مانند مقصد هستند.

در این میان روترها و سوئیچ ها چراغ های توقفی هستند که در "تقاطع" این مسیرها فعال هستند.

توپولوژی شبکه به موقعیت فیزیکی روترها، سوئیچ ها و کامپیوترها نسبت به یکدیگر اشاره نمی کند. بلکه صرفاً با مسیرهایی که داده ها در شبکه طی می کنند ارتباط دارد. اگر دو رایانه مستقیماً از طریق کابل‌های اترنت به یک سوئیچ شبکه متصل شوند و رایانه A در سمت نزدیک اتاق در کنار سوئیچ و رایانه B در سمت دور اتاق باشد، هر دو رایانه از سوئیچ در شبکه به یک اندازه فاصله دارند. توپولوژی

در SDN به دلیل اینکه صفحه کنترل از سخت افزار زیرین جدا شده است، می توان توپولوژی شبکه را به جای سخت افزار از طریق نرم افزار تغییر داد. با اشاره به مثال، اگر مدیری که از SDN استفاده می‌کند بخواهد محل قرارگیری رایانه B در توپولوژی شبکه را تغییر دهد، می‌تواند از نرم‌افزار شبکه خود برای تعریف مجدد توپولوژی استفاده کند تا ترافیک از سوییچ به (به عنوان مثال) روتر دیگر قبل از رفتن به کامپیوتر B.

برخی از کاربردهای اصلی SDN چیست؟

شبکه های نرم افزاری تعریف شده به طور فزاینده ای در مراکز داده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. مرکز داده مجموعه ای از سرورها و تجهیزات شبکه است که معمولاً در یک ساختمان واحد قرار دارند و داده ها را ذخیره، پردازش و مبادله می کنند. تقریباً تمام وب سرورها در داخل مراکز داده قرار دارند و بسیاری از شرکت ها مراکز داده خود را برای ذخیره داده های شرکتی و اجرای برنامه های داخلی (مانند ایمیل شرکتی) اداره می کنند. از آنجایی که مراکز داده از تجهیزات شبکه فیزیکی زیادی استفاده می کنند، SDN کار اداری را در آنها بسیار آسان می کند.

SDN همچنین شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به راحتی زیرساخت‌های داخلی خود را به زیرساخت ابری خود متصل کنند، مانند استقرار ابر ترکیبی. ابرهای شرکتی می توانند بسیار راحت تر از سخت افزار با نرم افزار ارتباط برقرار کنند. سخت‌افزار اغلب مشکلات سازگاری را معرفی می‌کند، در حالی که نرم‌افزار ابری و نرم‌افزار SDN می‌توانند بدون توجه به سخت‌افزار زیربنایی یکپارچه شوند. در واقع، بسیاری از فروشندگان هم خدمات ابری و هم یک محصول SDN را ارائه می‌کنند و ادغام ابری هیبریدی را ساده‌تر می‌کنند.

تفاوت بین SDN و SD-WAN چیست؟

شبکه گسترده نرم افزاری یا SD-WAN نوعی معماری شبکه مبتنی بر نرم افزار است. شبکه های SD-WAN یکی از کاربردهای شبکه های تعریف شده توسط نرم افزار هستند. اساساً همه SD-WAN ها از SDN استفاده می کنند، اما همه شبکه های تعریف شده توسط نرم افزار SD-WAN نیستند.

بسیاری از شرکت ها به SDN یا SD-WAN روی می آورند زیرا پشته های فناوری آنها به سمت ابر حرکت می کند. یک رویکرد مجازی‌سازی مبتنی بر نرم‌افزار برای شبکه‌سازی، آنها را قادر می‌سازد تا انعطاف‌پذیرتر باشند. با این حال، شبکه های تعریف شده توسط نرم افزار برای انواع مختلف حملات، از جمله حملات DDoS، باز هستند.

Cloudflare Magic Transit از شبکه های داخلی، ترکیبی و ابری در برابر چنین حملاتی محافظت می کند.

علاوه بر این، Cloudflare Magic WAN جایگزینی سریعتر و امن تر برای استفاده از SD-WAN ها ارائه می دهد. درباره M بیشتر بدانید

با توجه به تغییر در شیوه های راه اندازی، مدیریت، نگهداری و توسعه شبکه های کامپیوتری در سال های اخیر و نیاز مبرم به برنامه نویسی شبکه، اسکریپت نویسی و پیاده سازی متد های خودکارسازی امور، جهت جلوگیری از استخدام بی مورد نیروهای انسانی در سازمان ها و همچنین عدم درگیری در روند های تکراری و نگرانی از حضور به موقع کارمندان IT در محل و نقاط مختلف پروژه در زمان مورد نیاز، لزوم یادگیری دانش و مهارت در حوزه شبکه های نرم افزار محورSoftware Defined Networks یا SDN بیش از پیش احساس می شود.

SDN چیست ؟

در گذشته نه چندان دور حضور پر رنگ سخت افزارها در دنیای شبکه های کامپیوتری باعث می شد تا در هنگام مدیریت و توسعه زیرساخت شبکه و به کارگیری تجهیزات مختلف برای پوشش نیازهای ترافیکی یک مجموعه در حال رشد، مجموعه های درگیر در حوزه شبکه و زیرساخت، دچار هزینه های مالی و زمانی بسیاری شوند و از طرفی وابستگی به برخی پلتفرم ها یا تجهیزات خاصی، آنها را در به کارگیری محصولات متنوع محدود می ساخت.

پیداده سازی SDN

به همین منظور فناوری هایی پدید آمد که ما را قادر می ساخت تا Control Plane (واحد کنترلی و مدیریتی) و Data Plane (واحد نقل و انتقالات ترافیکی) زیرساخت شبکه را از هم جدا نماییم. امروزه به این دسته از فناوری ها، SDN گفته می شود که با بهره گیری از قابلیت های برنامه نویسی، موجبات خودکارسازی روند ها (Automation) و مدیریت مبتنی بر سیاست گذاری منابع شبکه را فراهم می آورد.

البته مسئله اساسی دیگری نیز با معرفی این سبک از فناوری ها وجود داشت و آن هم پرچم داری و تصاحب بازار توسط شرکت های بزرگی مانند Cisco و VMware بود که عملا نیاز به خرید لایسنس محصولات آنها، به کارگیری محصولات اختصاصی و عدم دسترسی به کد منبع مشکلات و محدودیت هایی را پدید می آورد.

لازم به ذکر است که جهت رفع این مشکلات در شبکه ها،  خانه لینوکس ایران با بهره گیری از تجربه آموزش و همکاری با متخصصین و سازمان های در سطح کلان، و با بهره گیری از اساتید صاحب نام در صنعت و همچنین  با طراحی نقشه راه منسجم برای اولین بار در ایران، یا شاید در دنیا اقدام به برگزاری دوره های DevNet با رویکرد کاملا متن باز می نماید و با افتخار متخصصین لازم را در این حوزه آموزش داده که بی رقیب در عرصه شبکه های کامپیوتری چه در داخل کشور و چه در بازار جهانی به ایفای نقش در حوزه تحول شبکه های کامپیوتری می پردازند.