نماد اعتماد

ماه و زمین

ماه چیست ؟ و موجودی ماه برای چه چیزی برای ما زمین نشینان مهم حیاطی هست؟

ماه از کجا آمد؟

بزرگترین و آشناترین منظره در آسمان شب ماه است.

حضور آن احتمالاً از قبل از زمان انسان مدرن، میلیون ها سال پیش، ناظران را مسحور کرده است. از آن زمان، ماه توسط بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان یک خدا در نظر گرفته شده است و داستان‌هایی در مورد زیبایی شاعرانه، جادو و قدرت آن، نقش آن در تبدیل مردم به گرگینه‌ها و جانوران دیگر، و توانایی آن در منحرف کردن افراد در لبه پرتگاه نقل شده است.

به سمت جنون ما اکنون به ماه سفر کرده ایم، روی سطح آن راه رفته ایم و قصد داریم تا سال 2025 به عنوان بخشی از برنامه فضایی آرتمیس ناسا به ماه بازگردیم. ما صخره‌ها و تعاملات آن با جزر و مد خود را مطالعه کرده‌ایم، اما وقتی نوبت به چگونگی ایجاد ماه می‌شود، هنوز تنها مجموعه‌ای از نظریه‌ها داریم. آنچه در زیر می آید بهترین حدس های بشر است.

ترکیب: ماه و زمین با هم تشکیل می شوند

هم‌آهنگی اولین مورد از سه مجموعه ایده‌های قدیمی است که چگونگی شکل‌گیری ماه را توصیف می‌کند. این نظریه فرض می‌کند که ماه و زمین همزمان از یک قرص برافزایش اولیه - جریان دیسک مانندی از گاز، پلاسما، غبار یا ذرات در اطراف یک شی نجومی که به آرامی به سمت داخل فرو می‌ریزد - شکل گرفته‌اند که به توضیح شباهت‌های زمین‌شناسی بین دو گاز حاصل از ابر به مواد و زباله‌هایی تبدیل می‌شود که برای اتصال به یکی از این اجسام به داخل کشیده می‌شوند.

زمین مواد بیشتری را به سمت خود کشید و جرم خود را افزایش داد. از بین این دو جسم، جرم زمین به آن اجازه داد تا کشش گرانشی غالب را توسعه دهد و ماه شروع به گردش به دور زمین کرد. با این حال، منتقدان خاطرنشان کردند که این مدل در توضیح حرکت زاویه ای فعلی ماه در اطراف زمین ناکام مانده است.


شکافت زمین ماه را ایجاد می کند

در مجموعه دیگری از نظریه های اولیه شکل گیری ماه - که یکی از آنها از ذهن سر جورج داروین، ستاره شناس انگلیسی و پسر طبیعت شناس چارلز داروین سرچشمه گرفته است - تصور می شد زمین زمانی آنقدر سریع چرخیده است که تکه های مواد از سطح آن به پرواز درآمده است. تصور می شد که این ماده بعداً در ماه متراکم شده است. اگرچه تئوری های شکافت قانع کننده به نظر می رسید - از آنجایی که ترکیب گوشته زمین و ماه مشابه بودند - آنها با گذشت زمان از بین رفتند زیرا هیچ کس نتوانست ترکیب مناسبی از خواص را برای یک پیش زمین در حال چرخش که بتواند نوع مناسبی از پیش ماه را ایجاد کند، کشف کند. . به طور خاص، دانشمندان به سادگی باور نمی کردند که زمین می تواند آنقدر سریع بچرخد تا تکه هایی از خودش را پرتاب کند. علاوه بر این، تاکنون هیچ مدرکی دال بر وقوع چنین چرخشی سریع در زمین یا ماه یافت نشده است.

تصویربرداری: زمین ماه در حال عبور را در مدار خود به دام می اندازد

مجموعه سوم از تئوری های قدیمی نشان می دهد که ماه می تواند در جایی دیگر در منظومه شمسی اما خارج از نفوذ گرانشی زمین شکل گرفته باشد. برخی از دانشمندان فکر می کنند که ماه حتی ممکن است برای مدتی قبل از آزاد شدن در سیاره دیگری بوده باشد. طبق نظریه ها، ماه مدتی بعد از نزدیکی زمین گذشت. مسیر به قدری نزدیک بود که زمین توانست آن را در مدار خود بگیرد. اگرچه تصور می‌شود که سیارات دیگری مانند مریخ سیارک‌های کوچکی را که از آن زمان به قمر تبدیل شده‌اند، شکار کرده‌اند، اما دانشمندان هنوز مکانیزمی را که در پس آن است که چگونه زمین می‌توانست ماه را تصرف کند و سرعت ماه را مجبور به ترمز کافی برای آن کند، کشف نکرده باشند. در مدار باقی بماند علاوه بر این، پس از اینکه مشخص شد زمین و ماه از نظر زمین‌شناسی مشابه یکدیگر هستند، نظریه‌های ضبط مورد استفاده قرار نگرفت.

بقایای یک تیا شکسته به ماه می پیوندند

اولین مورد از سه نظریه ای که بر برخورد شدید سیاره ای به اندازه مریخ به نام تیا با زمین تکیه دارد، این تغییر فرض می کند که تیا از مواد متفاوت و احتمالا ضعیف تر از زمین تشکیل شده است. وقتی تیا برخورد کرد، زمین نسبتاً دست نخورده باقی ماند. با این حال، تیا از هم پاشید و قطعاتی که باقی مانده بودند در نهایت در ماه ادغام شدند. اگرچه این نظریه قانع‌کننده بود، اما از بین رفت زیرا زمین و ماه از عناصر مشابه (به ویژه سیلیکون و اکسیژن) در غلظت‌های مشابه تشکیل شده‌اند.

تاثیر Theia یک "سینستیا" تولید می کند


اگر تیا با چنان نیرویی به پیش زمین جوان برخورد کند که هر دو بدن تبخیر شوند چه؟ برخی از دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که می‌توان از این برخورد یک ابر چرخشی عجیب به شکل شیرینی به نام سینستیا ایجاد کرد. آنها استدلال می کنند که این ساختار می تواند مانند نوعی کاسه اختلاط چرخان عمل کند که عناصر شیمیایی موجود در هر جسم را به طور یکنواخت ترکیب می کند. با گذشت زمان، مواد موجود در خارج از سینستیا به ماه ادغام شدند، در حالی که بقیه مواد در زمین ادغام شدند.


برخورد دو جسم مشابه

در این سناریو، Theia همچنان به زمین برخورد می‌کند، اما تبخیر حاصل نشد و زباله‌های حاصل از برخورد همچنان در ماه جمع می‌شوند. چیزی که در مورد این نظریه منحصر به فرد است این است که در آن مواد تشکیل دهنده Theia همان موادی هستند که زمین را می سازند. بدون آسیب، بدون خطا، درست است؟ بنابراین سوال می شود.

: تیا چگونه شکل گرفت؟ شاید تیا و زمین هر دو در دو طرف مقابل یک قرص برافزایشی (که مواد به طور مساوی در سرتاسر آن پخش شده بود) تشکیل شده باشند. بعداً، چیزی در مدار Theia به دور خورشید اختلال ایجاد کرد و باعث شد که از محل اصلی خود دور شود که در نهایت منجر به برخورد تیا به زمین شد.

فرضیه برخورد چندگانه فرازمینی

در این نظریه تصور می شود که زمین اولیه نه توسط یک بلکه توسط چندین ضربه کوبیده شده است. تصور می‌شود که هر ضربه، یک میدان زباله ایجاد کرده است که در نهایت به یک قمر کوچک تبدیل شده است. بعدها، این مهتاب های کوچکتر با یکدیگر ادغام شدند و ماه را تشکیل دادند.

این فرضیه از این نظر منحصر به فرد است که بر یک "تفنگ سیگار کشیدن" تکیه نمی کند. این اجازه می دهد تا چندین رویداد ماه را به صورت تدریجی رشد دهند. این مدل خاطرنشان می‌کند که یک قرص از مواد در عرض چند ساعت پس از هر ضربه تشکیل می‌شود و این ماده در طول چند صد سال به صورت یک قمر متراکم می‌شود.

دانشمندان اسرائیلی این ایده را در اوایل سال 2017 مطرح کردند و استدلال کردند که اثر تجمعی چندین برخورد با سرعت بالا می‌تواند مواد کافی برای تشکیل ماه تولید کند. با این حال، آن‌ها همچنین گفتند که مکانیسم‌هایی که توضیح می‌دهند چگونه هر یک از این قمرهای منفرد در یک جسم بزرگ‌تر گرد هم آمده‌اند، هنوز توضیح داده نشده است.

گرافیک سرور بازی اینجا می توانید مطالب بسیار مفیدی را مطالعه کنید.

خرید سرور اچ پی