نماد اعتماد

کارت HBA چیست - سرورها HOST BUS

کارت HBA چیست و در شبکه و سرورها چه نقشی دارد؟

بررسی اجمالی HBA

آداپتورهای باس میزبان (HBAs) یک برد مدار و/یا آداپتور آی سی هستند که پردازش ورودی/خروجی (I/O) و اتصال فیزیکی بین سرورها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی را فراهم می‌کنند. از آنجایی که HBA ها بار پردازشگر میزبان را در وظایف ذخیره سازی و بازیابی داده کاهش می دهد، می تواند عملکرد سرور را بهبود بخشد. یک HBA و یک زیرسیستم دیسکی که به آن متصل است گاهی کانال دیسک نامیده می شود.

تعریف کلی HBA 

آداپتورهای ورودی/خروجی که گذرگاه ورودی/خروجی میزبان و سیستم حافظه رایانه را به هم متصل می‌کنند. با توجه به این تعریف، مانند کارت گرافیک به کامپیوتر و حافظه متصل است، کارت شبکه به گذرگاه شبکه و حافظه متصل است، کارت SCSI-FC به گذرگاه و حافظه SCSI یا FC متصل است، باید HBA در نظر گرفته شوند. کارت های HBA شامل FC-HBA و iSCSI HBA و سایر کارت های HBA در آینده است، اما HBA ها معمولاً در SCSI استفاده می شوند. آداپتور (آداپتور) و NIC برای FC و کارت شبکه برای شبکه های اترنت و Token Ring نیز استفاده می شود.

می دانیم که یک کامپیوتر عمدتاً توسط دو گذرگاه به هم متصل می شود (البته وضعیت واقعی متفاوت خواهد بود، در اینجا فقط در مورد وضعیت معمول و ساده بحث می کنیم)، یک گذرگاه به نام گذرگاه سیستم، یک گذرگاه ورودی/خروجی دیگر. گذرگاه سیستم در CPU، حافظه، حافظه نهان و غیره، گذرگاه I/O تجهیزات جانبی است و در حال حاضر رایج ترین گذرگاه PCI است.

آداپتور باس میزبان (HBA) چیست؟

این دو اتوبوس توسط یک تراشه یا مدار پل به یکدیگر متصل می شوند. برای مثال، مانند یک شهر، دو جاده اصلی وجود دارد، یکی مربوط به منطقه اداری، یکی متعلق به منطقه تجاری، وسط دارای یک دوربرگردان است، دو جاده اصلی به هم متصل هستند، اتوبوس سیستم مانند اصلی است. جاده در منطقه، و اتوبوس I/O مانند جاده اصلی در منطقه تجاری است. گذرگاه سیستم و واحدهای پهنای باند باس I/O گیگابایتی هستند که باید به خاطر بسپارید، اما بدیهی است که جاده تنه اصلی و منطقه تجاری منطقه در مقایسه با ستون فقرات، مطمئناً اولی «هسته‌تر»، گسترده‌تر، صاف‌تر، الزامات طراحی است. بالا

اگرچه سرعت گذرگاه ورودی/خروجی بسیار کمتر از پهنای باند گذرگاه سیستم است، اما نتیجه هر گیگابایتی برای اندازه‌گیری است، و ما سرعت دستگاه‌های جانبی را که اغلب فقط چند صد تریلیون یا حتی ده‌ها k می‌دانیم، چگونه هماهنگ کنیم. کار؟ آسان است، ما می خواهیم وسایل جانبی را سازماندهی کنیم، متصل به اتوبوس I / O! HBA به Host و I/O BUS به طور مستقیم یک آداپتور اشاره می کند، اما همچنین مانند یک لوله کش اغلب می گویند "دوبل گذر". نقش HBA دستیابی به پروتکل کانال داخلی PCI یا تبدیل پروتکل Sbus و کانال فیبر بین است.

اهمیت HBA ها

در سیستم ذخیره سازی SAN اولیه، سرور و سوئیچ انتقال داده از طریق فیبر است، زیرا سرور دستورالعمل SCSI به دستگاه ذخیره سازی است، نمی تواند پروتکل IP شبکه معمولی LAN را بگیرد، بنابراین نیاز به استفاده از انتقال FC، بنابراین این SAN FC-SAN نامیده می‌شود و بعداً در بسته پروتکل IP SAN ظاهر شد، می‌تواند شبکه LAN معمولی را که IP-SAN نامیده می‌شود، بگیرد، که معمولی‌ترین آن در حال حاضر ISCSI محبوب است.

این دو روش نیاز به انجام عملیات باز کردن بسته داده سنگین دارند، بنابراین یک سیستم SAN با کارایی بالا نیاز به کارت شبکه ای دارد که برای باز کردن بسته بندی سرور اختصاص داده شده است تا بار پردازنده را کاهش دهد. این NIC کارت HBA نامیده می شود که علاوه بر کار باز کردن، البته می تواند یک رابط فیبر (اگر قرار است کارت iSCSI HBA یک رابط مشترک RJ45 ارائه کند) برای اتصال سوئیچ مربوطه نیز ارائه دهد.

HBA از نظر فیزیکی می توانید آن را به اسلات PCI یا PCI به عنوان کارت شبکه وصل کنید، بنابراین استفاده از این دستگاه بسیار شبیه به کارت شبکه است و بسیاری از مردم آن را با یک کارت شبکه معمولی یا یک کارت فیبر نوری رایج اشتباه می گیرند. البته برخی از کارت های iSCSI HBA را می توان به عنوان کارت شبکه معمولی استفاده کرد، اما در نظر گرفتن قیمت بسیار غیراقتصادی است.

اصل HBA

پروتکل مشترک ارتباط داده بین سرورها و دستگاه های ذخیره سازی IDE، SCSI و کانال فیبر است. برای دستیابی به ارتباط بین سرور و دستگاه ذخیره سازی، پروتکل ارتباطی یکسانی در هر دو انتهای ارتباط مورد نیاز است. یک کنترل‌کننده معمولاً روی یک دستگاه ذخیره‌سازی در دسترس است و کنترل‌کننده یک یا چند پروتکل ارتباطی را پیاده‌سازی می‌کند که تبدیل بین پروتکل‌های ذخیره‌سازی مانند IDE، SCSI یا کانال فیبر را به پروتکل‌های عملیاتی دستگاه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی امکان‌پذیر می‌سازد.

پروتکل ارتباطی سرور توسط مدار یکپارچه کارت توسعه یا مادربرد پیاده سازی می شود که وظیفه تبدیل پروتکل گذرگاه سرور و پروتکل های ذخیره سازی IDE و SCSI را بر عهده دارد. به عنوان مثال، در رایانه شخصی، ویژگی های پروتکل IDE روی مادربرد است و کنترل کننده دیسک IDE دارای یک پروتکل IDE است. بنابراین، دیسک IDE را می توان به کانکتور IDE در رایانه شخصی متصل کرد.

اگر دیسک فقط از پروتکل های SCSI پشتیبانی می کند، دیسک ها نمی توانند مستقیماً به رایانه شخصی متصل شوند. شما باید یک کارت SCSI را در شکاف توسعه رایانه شخصی قرار دهید و دیسک SCSI را می توان به کارت متصل کرد. کارت SCSI تبدیل گذرگاه کامپیوتر به SCSI را فعال می کند. این نوع کارت SCSI لذت را درک می کند

ction عملکرد کارت آداپتور اتوبوس میزبان است. اگر دیسک فقط از پروتکل های کانال فیبر پشتیبانی می کند، پروتکل کانال فیبر روی سرور مورد نیاز است زیرا ویژگی های پرسرعت کانال فیبر توسط برد سرور عمومی پشتیبانی نمی شود و به کارت آداپتور گذرگاه میزبان اختصاصی نیاز دارد. هنگامی که سرور به کارت آداپتور باس میزبان وصل شد، می توان آن را به یک دیسک فعال با کانال فیبر متصل کرد.

کارت آداپتور اتوبوس میزبان در داخل دارای یک CPU کوچک، مقداری حافظه به عنوان حافظه پنهان داده و اتصال کانال فیبر و دستگاه های اتصال اتوبوس است. این پردازنده مرکزی کوچک وظیفه تبدیل پروتکل های PCI و Fiber Channel را بر عهده دارد. همچنین دارای برخی عملکردهای دیگر برای راه اندازی پورت سرور متصل به شبکه Fiber Channel، پشتیبانی از پروتکل های لایه بالایی مانند رمزگذاری و رمزگشایی TCP / IP، SCSI، 8B / 10B است.

ارتباط بین کارت رابط شبکه فیبر نوری (NIC) و HBA

به دلیل پروتکل انتقال مختلف، کارت شبکه را می توان به سه نوع تقسیم کرد، یکی کارت اترنت، دیگری کارت شبکه Fiber Channel و سه نوع کارت شبکه iSCSI.کارت شبکه اترنت - نام آداپتور اترنت، پروتکل انتقال یک پروتکل IP است که معمولاً از طریق یک کابل فیبر نوری یا جفت پیچ خورده به یک سوئیچ اترنت متصل می شود.

انواع رابط به پورت های نوری و الکتریکی تقسیم می شوند. پورت های نوری به طور کلی از طریق کابل های فیبر نوری منتقل می شوند، ماژول رابط به طور کلی SFP (نرخ انتقال گیگابایت) و GBIC (1 گیگابایت بر ثانیه) است، رابط مربوطه SC، ST و LC است. نوع رابط رایج فعلی RJ45 است، برای اتصال با جفت پیچ خورده استفاده می شود، همچنین دارای رابط با کابل کواکسیال است، اما اکنون کمتر استفاده می شود.

کارت شبکه FC - معمولاً به آن کارت شبکه فیبر نوری با نام علمی Fiber Channel HBA نیز گفته می شود. پروتکل حمل و نقل یک پروتکل کانال فیبر است و معمولاً از طریق کابل فیبر نوری به یک سوئیچ کانال فیبر متصل می شود. نوع رابط به پورت نوری و پورت الکتریکی تقسیم می شود. رابط نوری به طور کلی از طریق کابل فیبر نوری برای انتقال داده است، ماژول رابط به طور کلی SFP (نرخ انتقال 2 گیگابیت بر ثانیه) و GBIC (1 گیگابیت در ثانیه)، رابط مربوطه برای SC و LC است. نوع رابط رابط الکتریکی به طور کلی پین DB9 یا HSSDC است.

کارت شبکه iSCSI – نام iSCSI HBA، پروتکل Transport iSCSI و نوع رابط با کارت اترنت یکسان است.

ما می گوییم "کارت شبکه فیبر نوری" به طور کلی به کارت FC HBA، وصل کردن سرور، ذخیره سازی خارجی با سوئیچ فیبر اشاره دارد. و کارت اترنت نوری به طور کلی به نام "کارت فیبر اترنت" نیز در سرور درج می شود، اما خارجی آن سوئیچ اترنت با پورت نوری است.

کارت HBA چیست و در شبکه و سرورها چه نقشی دارد؟

HBA یک برد مدار یا کارت توسعه است که به طور فیزیکی یک سیستم میزبان مانند سرور را به حافظه داخلی و/یا خارجی مانند درایوهای دیسک سخت (HDD)، درایوهای حالت جامد (SSD) و محفظه‌های ذخیره‌سازی خارجی متصل می‌کند.

سرور HBA به چه معناست؟
آداپتور باس میزبان (HBA) چیست؟ یک مقدمه آداپتور اتوبوس میزبان آداپتور باس میزبان (HBA) یک برد مدار یا آداپتور مدار مجتمع است که یک سیستم میزبان، مانند یک سرور، را به یک دستگاه ذخیره سازی یا شبکه متصل می کند. نمونه ای از HBA چیست؟نمونه‌های رایج آداپتورهای میزبان عبارتند از آداپتورهای Integrated Drive Electronics (IDE)، پیوست‌های فناوری پیشرفته سریال (SATA)، رابط سیستم کامپیوتری کوچک (SCSI) و Firewire. HBA در NAS چیست؟

  • تفاوت بین HBA و NIC چیست؟

HBA مخفف Host Bus Adapter است و برای اتصال به ذخیره‌سازی سطح بلوک مانند کانال فیبر، SATA یا SCSI استفاده می‌شود. مرداد 9، 1398 AP HBA در مقابل NIC چیست؟HBA (آداپتور باس میزبان) و NIC (کارت رابط شبکه) هر دو اجزای مهم یک سیستم کامپیوتری هستند که آن را به شبکه متصل می کنند. HBA برای اتصال یک سرور به یک شبکه فضای ذخیره سازی (SAN) استفاده می شود، در حالی که NIC برای اتصال یک کامپیوتر به یک شبکه محلی (LAN) استفاده می شود

چرا از HBA استفاده می کنیم؟

یک HBA به یک سیستم میزبان و دستگاه های ذخیره سازی متصل اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. HBA ها از انواع خاصی از دستگاه ها مانند Serial ATA (SATA)، Serial Attached SCSI (SAS) و Fiber Channel پشتیبانی می کنند. همه HBA ها از انواع دستگاه ها پشتیبانی نمی کنند.

آیا HBA یک کارت شبکه است؟

HBA، NIC و CNA سه نوع آداپتور شبکه هستند که معمولاً در شبکه های کامپیوتری یا ذخیره سازی استفاده می شوند. همه آنها برای اتصال یک سیستم میزبان به دستگاه های ذخیره سازی و/یا شبکه استفاده می شوند.