نماد اعتماد

هسته یا Core در CPU چیست ؟

خرید سی پی یو سرور اچ پی چه معیارهایی دارد؟

برای خرید سی پی یو سرور dl380 باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

تعریف پردازنده در سرور HP :

واحد پردازش مرکزی (پردازنده) یا CPU که مخفف عبارت Central Processor Unit می‌باشد مانند مغز و بخش اصلی SERVER  است که مسئول پردازش تمامی دستورالعمل‌‌ها و مدیریت کلیه مراحل پردازش داده‌ها در سرور اچ پی میباشد است.یک قسمت حساس در سرور میباشد و می توانید اهمبت موضوع رو بفهمید که چرا باید اینقدر مهم باشد که با مفز یکی باشد. پردازنده خیلی خیلی مهم هست.

انواع پردازنده در سرور اچ پی :
1-پردازنده‌های دسکتاپ: به پردازنده‌هایی گفته می‌شود که برای کامپیوترهای رومیزی که غالباً در خانه یا محل کار از آن‌ها استفاده می‌شود ساخته می‌شوند. مثل لب تاب ها  و سیستم های خانگی که از این سیستم ها استفاده می کنند2-پردازنده‌های موبایلی (soc): این نوع از پردازنده‌ها برای دستگاه‌های کوچک و قابل‌حمل مانند لپ‌تاپ و یا گوشی‌های هوشمند طراحی‌شده‌اند که در مقایسه با پردازنده‌های دسکتاپ مصرف انرژی پایین‌تری دارند. اکثر پردازنده‌های موبایلی دارای قابلیت‌هایی مانند نمایشگر بی‌سیم (WiDi) هستند که به آن‌ها SOC می‌گویند.

3-پردازنده‌های سرور: پردازنده‌های سرور نسبت به پردازنده‌های دیگر توان بالاتری دارند و در شرایط خاص عملکرد قوی و قابل‌اطمینانی دارند و به همین دلایل مبلغ بالاتری هم برای آن‌ها باید پرداخت شود.که در سرور های اچ پی ای مورد استفاده قرار می گیرند این پردازنده ها هم گران قیمت هستند و بسیار قوی و قدرتمند و توان عملیانی کار 24 ساعته را دارند و سوخت خیلی خیلی کمی دارند برعکس پردازنده های پی سی که خیلی زود می سوزند.Core یا هسته، پردازنده‌ای کوچکتر در داخل پردازنده اصلی است. در واقع به تنهایی یک پردازنده کامل است. بنابراین اگر شما یک پردازنده Dual Core داشته باشید، پردازنده شما از دو ریزپردازنده تشکیل شده است. این قابلیت به شما امکان اجرای چند عملیات را به صورت هم‌زمان می‌دهد.حال بیایید به شکل حرفه‌ای‌تر به این مفهوم Core یا هسته در پردازنده یا CPU بپردازیم.

پردازنده سرور اچ پی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یا هسته، پردازنده‌ای کوچکتر در داخل پردازنده اصلی است. در واقع به تنهایی یک پردازنده کامل است. بنابراین اگر شما یک پردازنده Dual Core داشته باشید، پردازنده شما از دو ریزپردازنده تشکیل شده است. این قابلیت به شما امکان اجرای چند عملیات را به صورت هم‌زمان می‌دهد.حال بیایید به شکل حرفه‌ای‌تر به این مفهوم Core یا هسته در پردازنده یا CPU بپردازیم.Core یا هسته در CPUاساسا پردازنده ها دارای یک هسه هستند یعنی CPU فیزیکی فقط یک واحد پردازش مرکزی دارد. تولیدکنندگان، هسته‌ها یا واحدهای پردازش مرکزی بیشتری اضافه کردند پس پردازنده دو هسته‌ای دارای دو واحد پردازش مرکزی است و سیستم عامل، آن را به صورت دو CPU می‌بیند و قادر به انجام دو پردازش مختلف به طور همزمان است. نتیجه چیست؟ افزایش سرعت سیستم!

هر چه تعداد CPU و Core بیشتر باشد، تعداد کارهایی که همزمان انجام می‌شود بیشتر است.

برخلاف Hyper Threading، هیچ فریبی در کار نیست: Quad Core CPU دارای دو واحد پردازش مرکزی است و Octa Core CPU دارای 8 واحد است. در Hyper Threading، سیستم عامل فریب داده می‌شود تا هر هسته واقعی پردازنده را به صورت دو پردازنده ببیند!این تکنولوژی کارایی را بسیار افزایش می‌دهد و نیازی نیست برای 4 واحد، 4 سوکت پردازنده مجزا که برق و کولینگ و دیگر سخت افزارها را لازم دارد،

داشته باشید. همچنین Latency کمتر است زیرا Core ها در یک چیپ قرار دارند و سریع‌تر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.در Task Manager ویندوز، این قابلیت به خوبی نمایش داده می‌شود: مثلا سیستمی که یک سوکت پردازنده با پردازنده 4 هسته‌ای دارد و با Hyper Threading، هشت پردازنده منطقی نشان می‌دهد. این نمایش را در تصویر زیر می‌بینید.

هسته یا Core در CPU چیست؟

 

مفهوم Multiple CPU
اغلب کامپیوترها فقط یک CPU دارند که ممکن است چند هسته داشته باشند یا از تکنولوژی Hyper Threading استفاده کنند. اما در هر حال فقط یک سی پی یو فیزیکی در تک سوکت پردازنده روی مادربورد نصب است.

قبل از Hyper Threading و CPU های Multicore، تلاش‌هایی برای افزودن قدرت پردازشی به کامپیوترها در قالب افزودن CPU انجام شد که البته نیاز به مادربوردی با چند سوکت پردازنده بود. چنین مادربوردی نیاز به سخت افزار اضافی برای اتصال این سوکت‌های پردازنده به RAM و دیگر منابع هم هست و تنظیمات اضافی‌تر هم به همراه دارد.
همچنین  Latency هم اضافه می‌شود چون سی پی یو باید با هر قسمت ارتباط برقرار کند. زمان تاخیر بیشتر، نیاز به برق بیشتر، مادربوردی با چند سوکت و سخت افزار بیشتر از الزامات افزایش تعداد CPUها به صورت فیزیکی است.

هسته یا Core در CPU چیست؟


چنین سیستمی برای مصارف خانگی مرسوم نیست حتی در دسکتاپ‌های Gaming با قدرت بالا و چند کارت گرافیک، هنوز یک CPU وجود دارد. سیستم‌های چند پردازنده‌ای در سوپر کامپیوترها، سرورها، و سیستم‌های High End مشابه، کاربرد دارد.

نکته: Task هایی که CPU پردازش می‌کند، معمولا پروسه‌ها یا Thread های نرم افزاری است که سیستم عامل زمان‌بندی می‌کند. توجه داشته باشید که ممکن است که سیستم عامل، Thread های زیادی برای اجرا داشته باشد اما CPU فقط می‌تواند تعدادی مشخصی از آن‌ها را اجرا کند. اگر این تعداد را X در نظر بگیریم، مقدار X برابر است با تعداد هسته، ضرب در تعداد Thread های سخت افزاری هر هسته. باقی Thread ها باقی می‌مانند تا سیستم عامل آن‌ها را زمان‌بندی کند.

شرکت اینتل (Intel) پرچم‌دار در کل دنیا لیتوگرافی است و دیگر رقبای اینتل همچون پردازنده های  AMD در زمینه لیتوگرافی از شرکت اینتل بسیار عقب‌تر هستند. در زیر می توانید  جدول زیر لیتوگرافی سی‌پی‌یوهای اینتل با معماری‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد. این لیتوگرافی سی‌پی‌یوهای اینتل از سال 2010 به بعد می‌باشند:

سال تولید معماری به کار رفته لیتوگرافی

  • 2008 Nehalem چهل و پنج نانومتری
  • 2011 Sandy Bridge سی و دو نانومتری
  • 2012 lvy Bridge بیست و دو نانومتری
  • 2013 Haswell بیست و دو نانومتری
  • 2014 Broadwell چهارده نانومتری
  • 2015 SKYLAKE چهارده نانومتری
  • 2016 Kaby Lake چهارده نانومتری
  • 2017 CannonLake ده نانومتری
  • 2018 ICE Lake ده نانومتری
  • 2019 TIGER Lake ده و هفت نانومتری

 

هسته یا Core در CPU چیست؟


 

چند نکته درباره طراحی و خرید CPU

CPU ها علاوه بر داشتن یک یا چند هسته، اتصالات درونی دیگری دارند که هسته‌ها را به دنیای بیرون مرتبط می‌کنند مانند Cache، کنترلر حافظه برای ارتباط با RAM، کنترلر I/O مانند PCIe، USB، Display و غیره. این عناصر در گذشته خارج از پردازنده بودند اما در طراحی‌های مدرن، در داخل سی پی یو مجتمع شده‌اند.علاوه بر CPU ممکن است GPU هم مجتمع شده باشد تا این نزدیکی و مجاورت باعث افزایش کارایی و قدرت شود.
بدین ترتیب، طراحی CPU به سمت SoC پیش می‌رود.جمع‌بندی و قیمت خرید سی پی یو سرور hp هر چه تعداد CPU و Core بیشتر باشد، تعداد کارهایی که همزمان انجام می‌شود بیشتر است. در نتیجه کارایی در اغلب Task ها افزایش می‌یابد. امروزه بیشتر کامپیوترها دارای چند هسته هستند حتی در اسمارت فون ها و تبلت ها هم چند هسته‌ای دیده می‌شود. یکی از مزایای CPU های اینتل پشتیبانی از تکنولوژی Hyper Threading است که مزیت محسوب می‌شود. برخی کامپیوترها که قدرت پردازشی بیشتری لازم دارند، از چند CPU استفاده می‌کنند اما کارایی کم‌تری نسبت به آن چه که به نظر می‌رسد فراهم می‌کنند.
انواع cpu سرور انواع پردازنده های سرور اچ پی را میتوانید با مراجعه به سایت ماهان شبکه ایرانیان کافیست یک سرچ در گوگل بزنید و وارد اولین لینک بشوید و می توانید در دسته بندی پردازنده های سرور اچ پی انواع پردازنده ها را مشاهده کنید پردازنده های سرور اچ پی بسیار قوی هستند و اکثرا تولید شده شرکت اینتل هستند خرید اینترنتی شرکت ماهان شبکه ایرانیان باز هست و می توانید هر پردازنده ای را که می خواهید انتخاب کنید.سی پی یو سرور چیست؟همانطور که گفتیم سی پی یو سرور قوی تر و قدرتمند تر از پردازنده های معمولی می باشد و می توانند چند روزی و ماه بدون خاموشی کار کنند و هیچ مشکلی پیش نمی اید.

ماهان شبکه ایرانیان مرکز فروش پردازنده های اچ پی ای در ایران میباشد می توانید با بهترین قیمت پردازنده سرور HP را تهیه کنید/

چگونه یک CPU جدید بخریم؟
موارد اصلی که هنگام خرید یک CPU باید در نظر گرفت، تعداد هسته های مورد نیاز، آنچه که کامپیوتر برای آن استفاده خواهد شد، نوع نرم افزاری که باید اجرا شود، سازگاری با پردازنده و سرعت CPU است.

چگونه CPU کامپیوتر را انتخاب کنیم؟
به طور کلی، هرچه سرعت کلاک در هر هسته بیشتر باشد، بهتر است. هنگام انتخاب یک CPU جدید، به دنبال بالاترین سرعت کلاک ممکن در بودجه خود باشید و همچنین اطمینان حاصل کنید که هسته ها/رشته های مورد نیاز برای بار کاری خود را دارید.

آیا می توانم هر سی پی یو بخرم؟
 پردازنده های مختلف به انواع مختلف سوکت نیاز دارند. اگر از قبل مادربرد دارید و نمی‌خواهید آن را تعویض کنید، باید یک CPU بخرید که با سوکت برد شما مطابقت داشته باشد. از طرف دیگر، باید مطمئن شوید که مادربردی که خریداری می کنید با پردازنده جدید شما سازگار است.  چگونه برای بازی سی پی یو بخریم؟
برای نتایج ایده‌آل، دستگاهی که پردازنده Intel® Core™ i7 یا بهتر از آن را با حداقل 8 گیگابایت رم اجرا می‌کند، برای اجرای بازی‌ها و پخش همزمان کافی است. اگر امیدوارید تأثیر کمتری بر عملکرد بازی خود داشته باشید، پردازنده Intel® Core™ i9 تجربه ای روان تر را برای شما به ارمغان می آورد. اطلاعات بیشتر.

کدام CPU برای RTX 3060؟
در نتیجه، بهترین CPU برای RTX 3060 به بودجه شما و کاری که قصد انجام آن را دارید بستگی دارد. برای کسانی که خواهان بهترین عملکرد هستند، Ryzen 9 5950X AMD یک انتخاب عالی است. اگر به چیزی مقرون به صرفه تر نیاز دارید، Core i5-11600K اینتل یک گزینه اقتصادی عالی است.