نماد اعتماد

کولینگ داخلی سرور به چه معناست

مدیریت جریان هوا در یک سرور و کانفیگ داخلی ان

https://www.drhp.ir/hp-server/421-hp-proliant-dl380-gen9-8sff.html

باید به نحوی داخل کیس سرور اچ پی جریان سازی هوا اتفاق بفیتد تاگرما داخل سرور ساکن نماند .

نحوه عملکرد جریان هوا در داخل سرور

تجهیزات محاسباتی به دلیل تولید گرما بدنام هستند و سرورها می توانند تجهیزات بسیار قدرتمندی را بسته بندی کنند. به همین دلیل، دانستن هرچه بیشتر در مورد جریان هوا برای مدیریت رک سرور ضروری است.

حتی تا سطح مرکز داده جریان هوا یکسان عمل می کند، البته با مکانیسم های مختلف مدیریت می شود.

اتلاف گرمای کیس سرور

تراشه‌های سیلیکونی در پردازنده‌ها، مادربردها و تقریباً هر مؤلفه رایانه‌ای دیگر هنگام بارگذاری، گرما را با سرعت بالایی تولید می‌کنند. به همین دلیل (و دلایل نامرتبط) خود سیلیکون هرگز در معرض قرار نمی گیرد و همیشه توسط یک پخش کننده حرارت پوشانده می شود.

گرمای CPU از بین می رود یا باید به خارج کیس منتقل گردد؟

پخش کننده های حرارت داخلی (IHS) اولین سطح اتلاف گرما هستند. هر چه تراشه قدرتمندتر باشد، IHS کمتر قادر به مدیریت گرما خواهد بود. تمام پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی غیر همراه، نوعی هیت سینک به آن‌ها متصل خواهند شد. این در اصل یک تکه فلز بزرگتر است که گرما را به میزان بیشتری پخش می کند.

برای تراشه های کم مصرف، مانند مک بوک ایر، سینک حرارتی برای خنک کردن CPU در هنگام مرور وب کافی است. از طرف دیگر سرورها علاوه بر هیت سینک به فن نیز نیاز دارند. علاوه بر آن، فن باید به جریان هوا دسترسی داشته باشد.

گردش هوای داخل کیس سرور اچ پی

به طور خلاصه، سرور شما گرما را برای اجزای مختلف به روش های مختلف مدیریت می کند. پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های مرکزی دارای IHS، هیت سینک و فن خواهند بود در حالی که تراشه‌های روی مادربرد و رم تنها دارای IHS خواهند بود. از هیت سینک ها برای چیپست ها و VRM های روی مادربرد نیز استفاده می شود.

حتی اگر همه مکانیسم های خنک کننده در مکان های مناسب در داخل سرور شما قرار داشته باشند، باید هوا از آن عبور کند. در ویدیوی بالا، استرس یوتیوبر رایانه ای را بدون طرفدارانی به جز آنهایی که روی CPU و GPU قرار داشتند، آزمایش کرد. نتیجه یک GPU با دمای 93 درجه سانتیگراد و یک CPU در دمای 71 درجه بود.
دمای GPU برای استفاده طولانی مدت غیرقابل قبول بود در حالی که CPU در محدوده معقولی قرار داشت. نتایج بسته به کیسی که استفاده می‌کنید متفاوت است، اما هر دو دما 20 تا 30 درجه بالاتر از چیزی است که در یک کیس کاملاً خنک انتظار دارید. کیس های کامپیوتر و سرور به طور مشابه کار می کنند، به استثنای "پوشان های خنک کننده" اضافی روی سرورها.

برای سرورها، مدیریت گرما از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا آنها 24/7 کار می کنند، در شاسی نازک هستند و دارای اجزای بیشتری هستند. پردازنده های اینتل حداکثر ظرفیت حرارتی 100 درجه سانتیگراد دارند و پس از رسیدن به آن، CPU ولتاژ و سرعت ساعت را کاهش می دهد و به طور چشمگیری بر عملکرد تأثیر می گذارد. اگر پس از دریچه گاز نتواند دما را کنترل کند، سیستم از کار می افتد.

وجود یک سرور با تهویه مناسب می تواند تفاوت بین دمای کارکرد ایمن و کاهش عملکرد یا خرابی کامل را ایجاد کند. Server Case UK شاسی Rackmount 4U را برای بهترین خنک کننده توصیه می کند زیرا می توانید حجم زیادی از هوا را با یک فن 140 میلی متری جابجا کنید. همه به این میزان خنک کننده نیاز ندارند، و می توان به برندهای اصلی مانند Dell، IBM و HP اعتماد کرد تا به درستی حرارت را در یک شاسی نازک تر مدیریت کنند.

جریان هوای سرور

باید شرایطی را محیا کرد که در داخل دیتاسنتر و رک های موجود در دیتاسنترهای جریان هوای سرد از داخل کیس عبور داده شود تا گرما ضرر و زیان به کیس سرور وارد نکند.

شرایط محیطی لازم در داخل کیس سرور اچ پی 

کنترل محیط سرور

قابل توجه ترین تفاوت بین رایانه شخصی مصرف کننده و مدیریت حرارتی سرور این است که افراد معمولاً بیش از یک سرور دارند. با افزایش تعداد سرورهای در حال استفاده، محیط آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر تعداد زیادی سرور دارید، باید به همان اندازه که برای خنک کردن کیس تلاش می کنید، برای خنک کردن اتاق نیز تلاش کنید.

مراکز داده و اتاق های سرور مکانیسم های خنک کننده متفاوتی خواهند داشت، اما ایده کلی یکسان است. هوای سرد به جلوی سرور می رود و هوای گرم از پشت خارج می شود. تمرکز شما بر این است که مطمئن شوید هوای گرم به منطقه ای که هوای خنک از آن می آید نشت نکند.

خنک کننده سرور

چیدمان راهرو گرم / راهرو سرد محصولاتی برای بهبود جریان هوای سرور

  • هیچ لوازم جانبی خنک کننده ای وجود ندارد که بتوانید داخل شاسی سرور اضافه کنید که OEM عرضه نکرده باشد. خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارند که قطعاً می توانند عملکرد حرارتی را هنگام نصب رک بهبود بخشند.
  • اگر قفسه شما دارای فضای باز باشد، خطر بازیافت هوای گرم در قسمت هوای سرد وجود دارد. پانل های خالی با دسترسی کمتر هوای گرم به جلوی سرورها از این امر جلوگیری می کنند.
  • حتی اگر از پانل های خالی استفاده می کنید، هوای راکد می تواند نقاط داغ ایجاد کند. اینها پس از استفاده طولانی مدت در یک منطقه با تهویه ضعیف ایجاد می شوند و می توانند دمای تجهیزات اطراف آن را افزایش دهند. نصب فن های رک سرور می تواند به حرکت در اطراف گرما در منطقه ای با نقاط داغ کمک کند.
  • ترکیبی از پنل خالی و سینی فن قفسه ای یک فن رک افقی است. اینها می توانند جریان هوا را مسدود کرده و هوای گرم را در قفسه بشکنند.
  • در نهایت، یک اقدام موثر برای هدایت جریان هوا، قرار دادن پانل های جانبی روی یک قفسه فریم باز است. این روش دیگری برای جلوگیری از مخلوط شدن هوای سرد و گرم و کمک به کنترل دما است.

انواع خنک سازی سرورhp چیست؟

اولین مرحله کاهش دمای ناشی از سرور اچ پی و قطعات آن در خود سرور انجام میشود که خود این مرحله شامل دو بخش است.

Liquid Cooling چیست ؟ل

  • خنک کردن سرورhp با هوا که با کمک فن ها و هیتسینک ها انجام میشود، در سرور اچ پی بیشتر از این مدل استفاده میشود. اگر سرورتان از پردازندهای با توان گرمایی بالا، یا از کارت GPU و کارت شبکه های متعدد استفاده کنید باید از فن و هیتسینک های هایپری استفاده کنید.
  • روش دومی که در سرور برای خنک کردن آن استفاده میشود Liquid Cooling است که با کمک مایع مخصوص انجام میشود و برای پردازنده هایی که توان گرمایی بسیار بالایی دارند استفاده میشود.

سیستم کولینگ اتاق سرور

برای اجرای کولینگ اتاق سرور در ابتدا باید یک نقشه و شمای کلی از کار و بخش هایی که نیاز به خنک شدن دارد را داشته باشیم.

باتوجه به نوع خنک کنندگی سرور اچ پی که هوای خنک را از جلوی سرور به داخل میکشد و پس از عبور هوای خنک از میان هاردها، هیتسینک ها، رم ها و کارت های شبکه به صورت هوای گرم از پشت سرور خارج میشود، باید جریان مسیرهای رفت و آمد هوای خنک و گرم به درستی طراحی شود تا به بهترین شکل عملیات تهویه انجام شود، در این نوع طراحی چینش رک ها باید به صورت صحیح انجام شود که نتیجه کار با نام راهرو سرد و گرم شناخته میشود.

برای کولینگ اتاق سرور از کولر گازی، سرمایش از کف، سرمایش داخل رک، اتاق سرد و … استفاده میشود.